Pro chovatele hadů II

Nic se nesmí přehánět.

Zkrášlovala jsem Ferdovi teritorium. Raz za čas sa to přecejen udělat musí. Vyndat hada na svobodu, vyndat staré a omšelé příslušenství včetně nábytku (bezkoré větve, kamenů a misky s vodou, atd.), vyčistit kompletně fasádu terária..... bla bla bla... Nandat nový lignocel, nandat nábytek, nandat hada. A protože se měl Ferda svlékat, řekla jsem si - pro zabránění problémům se svlékáním - budu rosit. Jenže rosit terárium, když je čerstvě vyměněný lignocel byla absolutní blbost. Je pravda, že Ferda neměl sebemenší problém se svlečkou, ale... Svoji chybu jsem si uvědomila až když jsem se vrátila z dovolené a rašelina byla zaplísněná a had byl z toho na větvi (doslova, poněvadž odmítal slézt dolů).
Tu spoušť si můžete prohlédnout dole:

Okamžitě jsem veškerý obsah včetně hada vyprášila z terária, terárium kompletně vydrhla jarem, předrhla savem, opláchla horkou vodou, perfektně vysušila, nechala dva dny vyvětrat, a zase jsem kompletně všechno příslušenství včetně hada do terária naprášila. Uvidíme, jestli se ta bestie (plíseň) vrátí. Pokud jo, budu to muset umlátit (tu plíseň) nějakým protiplísňovým přípravkem. Had je v pořádku.

A proč už nemám v terku lignocel?

Plíseň se do terária nevrátila, takže si myslím, že stačí včasná náprava a hlavně bezchybně vysušit a vyvětrat terárium. Pokud se vám včas nepodaří dát všechno do pořádku a plíseň se rozroste i na hada, nezbude vám nic jiného než zajít do lékárny, koupit třeba hypermangan a slabě růžovým roztokem (1-2 zrníčka do hrnku s vodou) potírat postižená místa.
Dnes už ale lignocel (kokosovú drť) v teráriích vůbec nemám. Po x letech sa mi stalo, že had nabral do huby trochu lignocelu při lovu, ta se slinami bobtnala a had tu hubu pak nemohl zavřít. Stačila jsem rašelinu vyndat a vypláchnout z huby než se začal natvrdo dusit a víckrát si tuto epizodu nechci zopáknout. Tolik let mi ta kokosová cipovina nedělala problém, ale jednou a dost. Dnes má drobeček pod sebú směsku rašeliny s pískem a nahoře pro zábavu jedlovou koru. Rád si tam vrtá a dobře sa odsud vytahujou výkaly. Rašelina je mírně kyselá a proto sa v ní těžko dřží plísně narozdíl od lignocelu.

A z toho plyne poučení:

  • Lignocel nechat nabobtnat přiměřeně, zbytečně nepřemáčet. Začátečníci si mohou zakoupit už nabobtnalý lignocel nebo lít do lignocelu vodu po troškách. Dávat pozor při krmení hada (nebo krmit mimo terárium), aby nevzal do huby lignocel zároveň s kořistí nebo jej úplně vyměnit za rašelinu, případně rašelinu s pískem (2:1).
  • Zbytečně nekoupat hada pokud nemá problémy se svlečkou, on se totiž umí vykoupat sám, pokud má možnost.

Žádné komentáře:

Okomentovat