Acylpyrin dětem ne

Ta doba, kdy se vrací chřipky z teplých krajin a napadají občany nejen ČR jsou zase tady. Proto si rozvažte, jak budete bojovat se svými dětmi proti zimním nemocem. V nadpisu stojí "acylpyrin", ale mám na mysli všechny léky, které obsahují jako účinnou látku kyselinu acetylsalicylovou (např. aspirin). Zatím nebyl prozkoumán přesný způsob, jak tato kyselina účinkuje proti virovému onemocnění a srážení horečky. Prostě to funguje. Acylpyrin sám o sobě je dospělými osobami velmi dobře snášen. Vedlejší účinky přesto existují. Patří mezi ně zvýšená krvácivost, žaludeční nevolnosti, porucha tvorby krve apod. Z tohoto důvodu se tento lék nesmí užívat při krvácivých chirurgických zákrocích, jestliže máte žaludeční vředy, v posledním trimestru gravidity... (Také pokud máte známou přecitlivělost na účinnou látku, jako u všech léků.)


Nejen konkrétní účinnost kyseliny acetylsalycylové, ale také její interakce s různými léky je dosud méně známou parketou. Jsou známy a klinicky potvrzeny situace, kdy konkrétně acylpyrin např. zvyšuje účinnost léků užívaných diabetiky, vyzdvihuje nežádoucí účinky medikamentů snižující srážlivost krve (v jisté míře i antikoncepční pilulky),
zesiluje účinky některých antibiotik, snižuje účinek léků, které ovlivňují močový systém, ... Ale také není známa celá řada interakcí acylpyrinu s jinými léky.

Reyův syndrom
Avšak již poměrně dlouhou dobu je známý vliv kyseliny acetylsalicilové na vznik Reyova syndromu u dětí mladších 3 let, ale i starších. Ten se projevuje spavostí, křečemi, poruchami vědomí, horečkou, svalovou slabostí, utlumenými reflexy po podání léku s touto kyselinou. Játra dítěte neodbourávají zplodiny (hlavně NH3, který je pro tělo toxický). Reyův syndrom může končit trvalými následky nebo i smrtí. Bohužel informovanost o této hrozbě rodičů je naopak menší, než by se dalo předpokládat.

První pomoc při objevení projevů (objevují se několik dní po podání léku) Reyova syndromu u dítěte, kterému byl podán přípravek s kyselinou acetylsalycilovou, je okamžité vyprázdnění žaludku vyvoláním zvracení a okamžitý převoz do nemocnice. Lékaři nezapoměňte sdělit množství léku, který jste dítěti podali, kdy nastaly příznaky a jak dlouho trvají. Dítě bude pravděpodobně napojeno na dialýzu, lékaři mu vyčistí krev, zajistí životní funkce a budou se snažit zabránit poškození mozku, pokud nastalo, nebo toto poškozození omezit. Stav takového dítěte je velmi vážný.

Prevenceje jednoduchá. Dětem do tří let nepodávejte acylpyrin a jemu podobné léky (tedy ty, které obsahují kyselinu acetylsalicylovou). Stejnou službu, kterou by prokázal acylpyrin u dospělých, u těchto dětí prokáže obyčejný paralen nebo brufen.

Jak jsem zachránila život malému půlročnímu Ondrovi
A bylo to úplně náhodou. Před dvěma roky jsem si chatovala s děckama v jedné online hře. Jeden z nich, tatínek R. malého Ondry, si stěžoval, že se u čtvrtý den nevyspal, bo musí ležet v obýváku na nepohodlném gauči. V ložnici totiž panuje hurónský řev malého synka a nevyspalá a protivná maminka, která měla taky chřipku jako on.  A tak, aby se R. od nich nenakazil (do práce holt chodit musel, když byla žena na mateřské) a trochu se vyspal, dobrovolně odešel z ložnice. Jenže teď má malý Ondra křeče, vysokou horečku a ten acylpyrin už nepomáhá.
To mě probudilo, protože shodou okolností jsem před pár dny objevila v jedné knize zmínku o Reyově syndromu a kyselině acetylsalicilové, která je právě účinnou látkou acylpyrinu.

Taťkovi R. jsem okamžitě napsala, ať vypumpují jakýmkoli způsobem žaludek malého Ondry a jedou s ním rovnou do nemocnice. Popsala jsem mu Reyův syndrom a jeho příčiny u tak malých dětí a taky letmý návod, jak vyvolat zvracení u Ondry. Nejdřív mi nevěřil, ale poslala jsem mu odkaz, který jsem v tu chvíli našla, a pak už to jelo ráz naráz.
Asi po třech týdnech mi tatík R. napsal, že Ondra je na dětské JIPce a že jsem měla pravdu, že mi moc se ženou děkují, atd atd.

No vidíte, že ten internet a online hry na něco sú:-D

1 komentář:

  1. O tomhle se málo ví, ani lékárníci k mému zděšení při výdeji Acylpirinu na nebezpečí neupozorní! Taky už se mi taky podařilo zabránit několika matkám ohrozit své dítě.

    OdpovědětVymazat