Jak vyprávět pohádky





Jak vyprávět pohádky
Když někomu vyprávíme pohádku, neměli bychom zapomenout komu vlastně a proč? Vyprávíme je většinou dětem:
1)      aby lépe usnuly
2)      aby se jim rozvíjela fantazie
3)      aby se nebály
4)      aby dokázaly rozlišit, co je dobré a co špatné
5)      aby věděly, že každá špatnost ponese důsledky a všechno dobré se nějakým způsobem vyplatí
6)      abychom si mezi nimi vytvořili lepší citovou vazbu, atd.

Pro nejlepší didaktický efekt při vyprávění pohádky doporučuju:
1)      vtáhnout charakteristiku a vlastnosti dítěte do příběhu. Je velmi dobré, aby se dítě v některých postavách vidělo.
2)      nechat ho na začátku podílet se na tvorbě postav, aby si je dokázalo samo co nejvěrněji představit
3)      nepoužívat expresivní výrazy, aby dítě přiměřeně dle jeho věku příběhu porozumělo
4)      nevymýšlet hororové situace, ale jen je naznačit tak, aby dítě pochopilo, že jsou špatné
5)      co nejvěrněji popisovat vytvořenou pohádkovou oblast a pocity postav, aby pak dítě samo dokázalo říct, jak se cítí, co by chtělo. Používejte hodně přídavných jmen, přívlastků a příslovečných určení.
6)      před spaním nenechat rožnuté velké světlo, ale jen malý příjemný zdroj (svíčka, malá lampička, malé dotykové světlo, …). Při světle se špatně usíná, ruší a navíc některé studie potvrdily vliv světla při spaní na podporu krátkozrakosti. Úplná tma zase může způsobit obavy dítěte. Záleží na tom, jak své dítě znáte.
7)      Na konci příběhu dělat větší pauzy. Buď dítě samo usne a nějak se mu příběhy dokončí ve snu, nebo vás bude ještě poslouchat, ale o to lépe se mu bude usínat.
8)      Před spaním malé děti nechat najíst, napít, vyčůrat, apod. Aby je nic nevyrušovalo při  pohádce.

I přesto, že dítě neusne hned po dokončení příběhu nebo během něj, není nic ztraceno. Právě čerstvý příběh donutí děti nad ním přemýšlet, představovat si znovu některé situace, některé postavy nebo třeba jen detaily. O to lépe pak usnou, budou-li mít z pohádky dobrý pocit. Proto by měly pohádky končit dobrým koncem. Ale i pohádky se špatným koncem nejsou k zahození. Ale příčina a okolnosti špatného konce by měly být dostatečně dítěti v příběhu objasněny. Pokud vás během vyprávění příběhu bude dítě přerušovat ohledně pohádky, zakousněte právě vytvořenou myšlenku a pak klidně pokračujte tam, kde jste přestali.

V příštím článku se objeví příklad pohádky tak, jak by mohla správně vypadat (Jak se otvírají pohádky)

Prohlašuji, že tyto informace nebyly od nikud převzány, ale sepsány na základě mých zkušeností a že nejsem vyškoleným pedagogem.

Žádné komentáře:

Okomentovat