Vše, co řeknete, může být použito proti vám...

A taky že kurva bude!



Myslela jsem si, že s chlapama sa dá vést inteligentní fajná debata. Bohužel, nejen pitomé ženské sa chytají za slovo. Vždycky jsem si myslela, a většinou tomu tak bylo, že s chlapama se musí mluvit přímo. Tedy jako s chlapama. To jen ženské potřebujú napatlanú omáčku kolem a k tomu hromadu "náznaků, které mají dojít". Bohužel, chlapi nám začínaji babovatět. Čím tok?

O co šlo?
Na tera poradně jsem vznesla takové drobné otázečky. Proč se narovnávají hadi? Stalo se to někomu někdy? Setkal se s s tím někdo?
Vzhledem k tomu, že na teraporadně fungujou odborníci ve svém oboru, tak mi to přišlo jako jednoduchá otázka. Já jsem se s našponovaným hadem setkala poprvé v životě (ano, já jsem tak hlúpá, že jsem nikdy neviděla narovnaného hada týden v kuse, a to jsem si o sobě myslela, že su teraristka). Proto jsem se zeptala, těch zkušenějších, chytřejších, znalejších a třeba i starších.
Na jednoduchou otázku, jednoduchá odpověď. Jenže ono pozor, nikdo mi neodpověděl proč, avšak sešlo se tam spousta nepřímých odpovědí na téma moji inteligence. Pánové promiňte, ale to, že nemám ču*áka, dvě koule, minimálně 50 let a osmimetrovou krajtu neznamená, že moje IQ je pod bodem mrazu.

Už dříve jsem se setkala s tím, jak byl dotazující se člověk odpálkován případně morálně shozen za to, že si dovolil na teraporadně vznést naprosto stupidní dotaz nebo si dovolil vyslovit svůj vlastní (taky stupidní) názor. A nedejbože, když na stejnou otázku už někdo odpovídal v 356. předchozím vlákně. Ale že tam za blbečka budu i já, to jsem fakt nečekala. Nuže, dobrá. Přiznávám, že jsem stupidní ženská, primitivní, arogantní, nasraná a kdo ví co ještě z těch rakcí vyplynulo. Mohl byste mi tedy někdo PROSÍM bez legrace a naprosto přímo odpovědět na moji otázku?

Proč se narovnávají hadi a zůstávají v této poloze i několik dní či týdnů?
Dokud mi nikdo rozumně neodpoví, budu NErozumně tvrdit, že si "měří svého páníčka, aby ho mohli sežrat", poněvadž mě žádné inteligentnější tvrzení nenapadlo. Mně osobně nepřipadá, že dlouhodobě natažený had je v pořádku. Vám jo?
Absolutně jsem se neptala na to, zda je majitel hada hajzl, jestli měl veterinář právo utratit jinak zdravé zvíře, jestli jsem trotl a proč je had zakrslý. 

Had, kterého viděl u jeho majitele doma můj známý veterinář, byl krajťák tmavý, prý dva roky, 87cm, natažený jako pravítko, týden. Okolnosti jakože ho prý údajně měl v pro něj malém terárku a že ten had byl na svůj věk nějaký zakrslý, mě dovedly na pokraj debility mezi kolegy, ale stejně je zde uvedu.
Ano, veterinář si dovolil na popud majitele hada utratit a měli jsme možnost jej pitvat.  Můžu říct, že jsme ho rozkuchali na cimpr campr a zjistili, že:
  1. Měl nedosvlečený ocas (irelevantní informace)
  2. Nejevil známky podvýživy i navzdory poměru své délky a (údajného) věku.
  3. Byl moc malý? 
  4. Neměl parazity.
  5. Neměl žádné výtoky z tělních otvorů. 
  6. Měl prázdný žaludek.
  7. Neměl žádné poranění páteře ani míšních nervů.
  8. Podle veterináře při jeho návštěvě u majitele doma ten had nebyl v křeči (předpokládejme, že blbý veterinář křeče pozná). 
  9. Histologické a mikrobiologické vyšetření nebylo usktečněno vzhledem k tomu, že jsme hada pitvali ze své vlastní iniciativy.
  10. Já jsem hada viděla až na pitevním stole. 
Ocenila bych odpověď někoho zkušenějšího, chytřejšího a znalejšího než jsem já, který by mi to, bez nadsázky a bez komentářů ohledně moji inteligence, vysvětlil.

A... Omlouvám se za to, že jsem po dotyčném Navayovi vyjela. Ten se pak omluvil. Neměla jsem to dělat. Jeho komentář se mi však zdál vůči mě napadavý.

Odvážným upřímně děkuji.


Závěrem 
Na závěr bych chtěla ještě prohodit pár slov o vztahu mezi odborníky a laiky. Žádný učený z nebe nespadl a nikdo se už zkušený nenarodil. Odborníci teraristi si stěžují, že dnes má nějakého plaza každý pitomec a ta zvířata většinou žijí v nepřijatelných podmínkách. To je pravda. ALE. Pokud se k těm "pitomcům" budete chovat tak, jak ke mě, nebo i k jiným (kteří také dostali přes čumák za blbou otázku), tak z nich pitomci zůstanou napořád.
Přednášela jsem konkrétně o hadech na základních školách. Někteří by hady chovat nemohli, někteří nechtěli a další neví, jak na to. Vzhledem k tomu, že znají jen publikaci Jak chovat hady od jedné nejmenované edice, se není čemu divit. A tak je třeba jim doporučit užitečnější publikace, poreferovat o vlastních zkušenostech a NEUSTÁLE jim odpovídat na jejich (i stupidní) otázky a zároveň z nich NEdělat blbce. Pak se totiž kvalitních chovatelů jen ztěží dočkáme.


    9 komentářů:

    1. Říkal mi jeden spolužák (obchodník), jak byli u odběratelů doma jednou a těm se po baráku plazily desítky hadů. :-) Spolužák má hadofobii. No.

      1) Může hada zabít čokoláda?
      2) Můžou hada zabít rozinky?
      3) Jí had čokoládu nebo rozinky?
      4) Prtí taky hadi? (tati)

      OdpovědětVymazat
    2. 1)+2)+3) Hadi nepřijímají takovou potravu, hadi ji loví, ať už si pomůžou jedem nebo svými smyčkami obtočenými kolem své kořisti. Takže i kdyby jim byla čokoláda nebo rozinka podána, nevšímali bysi jí. Obě potraviny nevydávají žádné plyny, kterými by se mohli hadi nadýchat. Proto si myslím, že ani rozinka ani čkoloáda není pro hady nebezpečná. Co se týče herbivorních hadů, nemám s nimi zkušenosti, proto nemohu jednoznačně odpovědět. Ale je všeobecně známo že, čokoláda (obsahuje theobromin), hroznové víno, rozinky aj. jsou pro zvířata (zvláště psy) toxické.
      4) Ano, i hadi mohou prdět zvláště ti herbivorní při tympanii (nadmutí střev), ale i insekticidní a karnivorní, pokud mají nějakou infekci střev nebo jiné střevní problémy.

      OdpovědětVymazat
    3. Jo, to jsem potřeboval vědět. :-) Myslím, že ti herbivorní ale musí smrdět víc.

      OdpovědětVymazat
    4. Konečně vím, jak je to s tím prděním, děkuji za objasnění :-D.

      Jinak skvělý článek - úplně vystihuje to, co se bohužel denně děje na poradně. Vsadím se, že ti, co mají velkohubé kecy, tak měli jako začátečníci stejný dotaz, nebo se tazatele snaží ztrapnit, jelikož sami neznají odpověď a v koutku duše se modlí a koušou si nehty, aby někdo odpověděl. :-D

      Mimochodem s tím narovnaným hadem by mě to taky zajímalo. Mě se narovnat had, tak panikařím a píšu na poradnu taky, pokud tedy zrovna nebudu u herpetologa nebo veterináře.

      OdpovědětVymazat
    5. tady je odkaz na to vlákno, at to nemusíte hledat http://tera.poradna.net/q/view/157949-narovnany-had?page=r160037#r160037

      Danielh

      OdpovědětVymazat
    6. "4) Ano, i hadi mohou prdět zvláště ti herbivorní při tympanii (nadmutí střev), ale i insekticidní a karnivorní, pokud mají nějakou infekci střev nebo jiné střevní problémy."

      Herbivorní hadi? Zajímal by mě alespoň jeden druh.

      Insekticidní hadi? Jakože hubí hmyz? :-) Možná insektofágní, ale takto se to nepoužívá, protože pochybuji, že je nějaký had specializovaný jen na hmyz (ve smyslu třídy) a nežere zároveň i jiné členovce.

      Doufám, že podobné věci nepřednášíte taky na těch základnách ;-).

      OdpovědětVymazat
    7. Kittanyo zase zkousis napravit lidi? Vykasli se na ne. Zase dopadnes jako vzdy. Nestoji Ti za to.
      Jessie

      OdpovědětVymazat
    8. Předně se omlouvám prvním třem komentujícím čtenářům. Jen potvrdili to, o co mi v článku šlo. Že když se byť jen ze srandy, nebo ironicky pronese hloupost od člověka, kterého laik nebo začátečník považuje za odborníka, tato hloupost se zažije i přesto, že je to výsostná blbost.

      Tak tedy. Ještě jednou odpovím na otázku Storytellera "Prdí hadi?" (Omlouvám se, ale ta otázka přímo volala o příklad z praxe). Tentokrát správně.

      Prosímvás, herbivorní hadi opravdu neexistují. Je to naprosto jasný případ. Každé malé dítě přeci ví, že hadi se rostlinami neživí. Ale vidíte, že stačí, aby si dlouholetý terarista vystřelil z laika a blbost je na světě. Ale hadi živící se hmyzem přecejen existují. Nejsou však insekticidní (to jsou prostředky k hubení hmyzu), ale INSEKTIVORNÍ. Také vejcožraví hadi existují. Hmyzožravost je víceméně běžná hlavně u malých druhů hadů a u mláďat (např. Echys pyramidum pojídá štíry).
      Některé hady v zajetí můžete oblbnout pachem jejich běžné potravy např na paštiku, kterou si pak dají k snědku, ale není to normální. A ano, hadí taky prdí, zvlášť pokud mají střevní problémy tečka.


      Snad pointa článku vyplynula napovrch a zbytečně jsme tím nepopudila kolegy teraristy.

      OdpovědětVymazat