Zverimex? Pár slov na obhajobu.

Na různých poradnách kolují různé hrůzostrašné až démonické kecy. Ano, opravdu velká část z nich je pravdivá. Ale sú také hlody, které sú vycucané z teho nejposlednějšího článku prstu. Dovolte mi, jakožto člověka, který je zaměstnán v takovém zařízení, pár slov na obhajobu.


Jak už říkal Dr. House: "Lidi lžou."

A je to pravda. Lidé majú rádi nemanuální kydání hnoje, majú rádi aféry, bulvár, špatné zprávy, tragédie. Kdo by si pak anonymně nepřihřál polívčičku na teraporadně? Kdo by si nepošťáral ve špíně? Kdo by neudělal z komára velblúda, když beztrestně može? Když je to interaktivně a nikdo si nemože ověřit realitu. Nicméně, co když je to pravda? A pravda to může být. Stejně jako to může být pouhá lež.

  • 2009 Karkulice (rybicky.net): "Personál poradit umí, ale jen natrefíte-li na konkrétního člověka k rybám, jinak se setkáte s odpovědí¨"já ryby moc nedělám".

A vy byste si chtěli nechat poradit od někoho, kdo o dané problematice nic neví? Co byste se asi tak zajímavého dověděli? Není lepší, když ten dotyčný "co ryby moc nedělá" vám poslal někoho, kdo o nich ví víc než vy? 

Na každé směně by měl být někdo, kdo rozumí jistému oboru, ať už je to teraristika, akvaristika, hlodavci, psi, kočky, koně, krmiva, výcvikové pomůcky, ... Ideální by bylo, kdyby veškerý personál měl znalosti a praxi ve všech oborech a ve veškerém sortimentu. Upřímně, je to utopie. 

Bohužel pravdou je, že mnohdy na těch prodejnách není ani jeden člověk, který sa něčemu věnuje a má znalosti. Proč? Protože je příliš mladý na to, aby měl takové zkušenosti jako mnohaletí chovatelé. Ti, co chováte nějaké zvíře, zavzpomínejte. Co všechno jste sa naučili za měsíc? Co jste sa naučili za půl roku? Co jste sa naučili za rok? A jaké znalosti máte po deseti letech? Je to obrovská propast mezi vědomostmi. Čí je to chyba, že na prodejně s chovatelskými potřebami a živými zvířaty chybí člověk, který by vám přiblížil chov hroznýše? Čí je to chyba, že personál nemá ani základní znalosti? V prvé řadě je to chyba zaměstnavatele. Buď řádně neplatí lidi, kteří ty znalosti mají, a ti pak odchází za lépe placenou prací. Nebo nedostatečně (jestli vůbec) zaškolil své zaměstnance. Nebo nemá vhodné podmínky pro správně fungující prodejnu? Důvodů je spousta a tím nejhlavnějším důvodem jsou peníze.

Prodavači musí znát aspoň základní informace o všech prodejních položkách, ať už je to krmivo, pomůcky, vybavení, živá zvířata, elektronika, léčiva, přípravky. Schválně, když si půjdete na burzu koupit třeba hroznýška duhového, bude vám jeho prodejce a chovatel v jedné osobě schopný říct, proč vám diskusové nežerou a hubnou? Bude schopný vám vysvětlit, proč burundukovi nemůžete zkrmovat mandle? Ne, protože je to specialista. Specialisté ví vždy víc než prodejci. Specialisté mají daleko rozsáhlejší znalosti než prodejce, ale jen v určitém oboru, kterému sa věnuje.

  • 2009 Poltergeist (rybicky.net): "Děs a běs, totálně neznalej a neochotnej personál personál, neskutečně předražený,.."

Představte si, že na těch středně velkých prodejnách mají prodavači mít znalosti o svém zboží, a to je bratru někdy přes tisíce položek. Ke každé musí umět něco říct tak, aby ten zákazník věděl, co kupuje. Vzhledem k temu, že prodavači na prodejnách nevydrží mnohdy ani rok, co za ten rok sa stihnú naučit?

Zákazníci si chtějí vybrat, proto, aby sa prodejna uživila, musí mít buď vysokou specializaci a nebo od všeho sortiment. Zkuste si sami někdy zajít do takové prodejny a jedět kus po kusu. ke každému zboží řekněte dohromady aspoň sedm vět. Jasně, prodavači tohle musí znát, když to prodávají, nicméně, z ajak dlouho sa to naučíte vy? 

A že je personál neochotný? To je docela dost možné. Mnohdy ve zverimexu pracují lidé, kteří to vzali jako poslední možnost sa uživit. Přiznejme si, že ve většině zverimexů nebo prodejen s chovatelskými potřebami, se bojí zaměstnavatelé pustit haléř. Podle teho to tam tak vypadá. Podle mě, chybí v těchto prodejnách finanční motivace. Jaký servis byste chtěli mít od prodavače, který dostane pár šupů na výplatu? Jak sa musí zaměstnavatelé o své znalé a osvědčené prodavače starat, aby tam zůstali? Vždyť téměř žádný zaměstnavatel není rád, když sa na jeho pracovišti střídá každou chvíli nový zaměstnanec. Jo, fluktuace zaměstnanců je hodně ošemetná záležitost.

Totálně předražené? Nedivím sa temu. Každý chovatel ví, že chov jakéhokoli zvířete vyžaduje neustálý výdej financí. Aby taková prodejna fungovala, musí sa zaplatit nájem, elektřina na vytápění terárií a akvárií, elektřina na vzduchování, svícení. Musí sa zaplatit plat a pojištění zaměstnancům, zaplatit krmivo, vybavení, nákup zvířat, péče o nemocné, prevence před nemocemi, čistící a úklidové prostředky, kancelářské vybavení (tisk cenovek, účtenek, nákup reklamačních formulířů, např.), vodné, stočné, odpady, ... Cílem každého podniku je zisk. A aby sa z takového podniku nestala nezisková organizace, musí mít určitou marži. To je bez debat. Už toto sú nemalé finance a kde je ten zisk? Takhle to prostě je.


  • Plavala tam mrtvola - Tak toto je jedna z nejčatějších výtek zverimexů s akvárii. 
Ano, zdravé ryby nechcípou, ale trochu bych chtěla otevřít tuhle problematiku. V těchle prodejnách mají většinou zhruba třicet akvárií. Někdy víc, někdy míň. Je rozdíl, když chcípne jedna ryba z XXX z těch třiceti akvárek a je rozdíl, jestli chcípne ryba z jednoho akvária. Pokud uvidíte v akváriu jednu mrtvolku, dalo by sa říct, že je to ještě v normě. Solidní prodavač na vaši připomínku zareaguje tím, že poděkuje za vaše upozornění, ihned veme síťku a mrtvolku odloví. Pak zkontroluje osádku akvária, zda to byl ojedinělý úhyn nebo se v akváriu něco nekalého děje. Špatný prodavač nad tím mávne rukou, ignoruje vás v tom lepším případě nebo z vás udělá vola v tom horším.

Proč ryby nejčastěji chcípou:
  1. Chcípnou na stres po převozu od dodavatele k prodejci. Ryby sa převáží v polystyrenových boxech, kde sú uložené transportní sáčky. Převáží se každý druh ryby v samostatném sáčku (kvůli bezpečnosti, fakturám a umístění v nádržích). Malé ryby (neonky, paví oka a pod.) maximálně po 50 kusech, velké ryby podle velikosti od 5 do 15 ks. Ty ryby se musí transportovat mnohdy na větší vzdálenosti a většinou sa to děje kurýrem (autem). Vysílená a vystresovaná ryba pokud chcípne, tak do dvou dní po závozu. Proto je dobré sa zeptat, kdy sa naskladnily nové ryby a s koupí počkejte aspoň ty dva dny. Vyselektují se ty zesláblé mimo vaše akvárium. Když si ihned po závozu necháte odlovit ryby a ještě k tomu je nějakou dobu převážíte autem, někdo dokonce i vlakem, počítejte s tím, že některé kusy vám mohou uhynout. Transport je pro ryby vždy stresující. Solidní prodejce vám sdělí, kdy se ryby naskladnily, jestli je dobré je hned odlovit a znovu převést nebo to nebude problém.  Z ostatních zvířat jich nejvíce uhyne těch, kteří byli odstaveni příliš brzo (králičata, laboratorní myši, potkani) a ta, která podchladla nebo chytila průvan při převozu a naskladnění (křečík roborowského, křečík džungarský), dále zvířata nerozkrmená (užovky).
  2. Ryby sú přešlechtěné. Hodně je to vidět u pavích oček (především u těch z Belgie). Kdysi to byly plevelné ryby, které byly nenáročné a hodně strpěly. Jenže, především laici, zákazníci vyžadovali čím dál více barevnější a zajímavější mutace. Proto sa ryby šlechtily až přešlechťovaly a holt sú choulostivější než kdy předtím. Co mám za devět měsíců praxe ve zverimexu zkušenosti, tak nejvíce padají přešlechtěné živorodky obecně, některé černé závojnatky (a to už je sakra co říct, závojnatka je podle mňa nesmrtelná ryba), neonky (klasika - stres)... 
  3. Žijí v nevhodných podmínkách a sú nevhodně krmena. Existují však zverimexy, kde v rámci jako pouhé přechodné stanice, mají vybavení a rozměry ubikací vycházející natolik, aby v nich mohla zvířata na přechodnou dobu prosperovat. Není to nic závratného, jako když vidíte ukázkové terárium u dlouholetého chovatele, ale základní a nezbytné vybavení zde je. Tedy aspoň v tom našem ano. Jo, má to nějaké mouchy, nebudu lhát, ale není to nutně týrání a trápení zvířat. A existují také zverimexy, kam by s aměla podívat veterinární kontrola. Zverimex není zoo, je to jen pouhá přestupná stanice zvířat od dodavatele k chovateli. Zvířata tam rozhodně nejsou umístěna trvale a až do konce života. A pokud už v naší prodejně je chováno nějaké zvíře, které se neprodává tak často jako ryby nebo hlodavci, má také odpovídající vybavení. Ne nejlepší a ze všech nejvhodnější, ale odpovídající. Jak říkám, nejsme zoologická zahrada, kde sú zvířata umístěna trvale.
  4. Sú nemocná. Ryby v prodejnách se střídají v určitých intervalech. Není to tak, jako u chovatele, který má stejné ryby v akváriu pět let. Pokud sú ryby rozprodané a v nádžích plave pár exemplářů, naskladní sa nové. Děje sa to většinou každý týden nebo každých čtrnáct dní. Podle teho to akvárium také tak vypadá. Musí sa adekvátně ošetřovat, odkalovat a čistit. V akvarijních prodejnách sa do nádrží neustále zasahuje odlovováním ryb. Proto se může stát, že sa do akvária zanese nějaká nákaza. Co mám zkušenosti u obou zaměstnavatelů, kde jsem pracovala, tak nejčastěji je to krupica (která se ale poměrně dobře a efektivně léčí) a bakteriální rozpad ploutví. Solidní prodejce označí akvárium s nákazou, nákazu léčí a neodlovuje z něj ryby k prodeji zákazníkům. Zmrd prodejce si nákazy v akváriu nevšímá, neoznačuje jej, neléčí nebo z něj klidně odlovuje ryby k prodeji. A že vidíte někde nápis karanténa? Pobuřuje vás snad fakt, že někdo řeší nákazu nebo problém v akváriu i teráriu? Pokud se nákaza úspěšně vyléčí a problém vyřeší, proč nepovolit prodej? Neříkejte, že se vám nikdy nestalo to, že vám nějaký chovanec onemocněl? Hlavně vy, začátečníci, kteří ani nevíte, jak ryby správně krmit.
  5. Zákazník s nimi špatně zachází. Ano, přiznejme si to, pokud je zákazník lama, i jemu chcípají ryby.
  6. Chcípají ryby, které sa zaklíní pod kořenem nebo kamenem, nemohou pak vyplavat a utopí sa. To je prostě fakt. Otázkou je, zda je akvárium dobře řešené, zda sa dekorace neuvolňují. Pokud už taková ryba uhyne, není to vždy kvůli nemoci a špatnému zacházneí.
  7. Ryby uhynou stářím. Tento jev sa v akvarijcních prodejnách prakticky nevyskytuje, protože jen málokterá ryba dosáhne takového věku než se prodá. Nicméně existují druhy ryb, které sa prodávají výjimečně a zemřou prostě na stáří. Ta možnost tu je.
  8. Zvířata mají nevhodné podmínky k životu. Další výtka zverimexům. Opět to může být pravda, ale také to může být lež. Jak už jsem psala výše, vzhledem k tomu, že zvířata jsou v prodejně umístěna jen na přechodnou dobu, nikdy to nebude vypadat jako v zoologické zahradě. To ovšem ale není důvod k tomu, proč by mláďata ještěrů nemohla mít zajištěné UVB záření, proč by neměla mít k dispozici vodu, hračku, pamlsek... Chci jen připomenout, že každá taková prodejna je většinou pod pravidelným veterinárním dozorem. I na naší prodejně taková kontrola byla. Hlášení máme schované v dokumentech. Hodnotí se vybavení a čistota ubikací, klinické projevy a zdraví zvířat, údržba ubikací, krmení apod. Ruku na srdce, ke komu z vás chovatelů přišla aspoň jediná veterinární kontrola (nepočítám chovatele spadajících do kategorie chov nebezpečných zvířat (Zákon č. 246/1992 Sb. "Na ochranu zvířat proti týrání", konkrétně vyhláška Ministerstva zemědělství 75/1996 Sb.)? A pokud je něco podle vás špatně, nebojte se veterinární kontrolu přivolat. Ovšem dejte si pozor na konstruktivní kritiku. Pokud uvidíte piliny v napajecí misce u potkanů, není to vždy známka toho, že se tam voda denně nevyměňuje. Potkani a myši sú opravdu nečistotná zvířata, která si do misek kálí, močí a zahrabávají pilinami. Morčata jsou mnohdy dost plachá, a tak když sa u terárka mihne dítko nepřiměřenou rychlostí, mohou sa poplašit a mezitím si zaházet misku s vodou pilinami. (Kéž bychom si mohly nandat do těch terárek napaječky, ámen...) Když uvidíte zasraná skla, ne vždy to musí být známka toho, že sa ubikace zvířatům neošetřuje. Ono zrovna teď tam máme dospělého samce berana, který nám ochcává kompletně všechna skla od shora dolů a to je čistíme denně i několikrát. Ne každé zvíře, které zrovna odpočívá, je mrtvé. Dokážete s jistotou říct, že to zvíře je nemocné? Není mu náhodou jen horko? Není náhodou jen unavené? Neodpočívá jen náhodou? Jste opravdu tací odborníci, že dokážete stanovit diagnózu pouhým mrknutím? Ano, prodavačky by měly vědět, že to zvíře je nemocné nebo zdravé. Někdy sa to na první pohled poznat dá. Ale ne vždy to tak musí být. 

Trochu mi to připomíná pořad Věřte, nevěřte. 

4 komentáře:

  1. Dobrý den, tohle znám, ale ta neprofesionalita se netýká jen zverimexů, neškolený personál je všude. Hledal jsem možnost umístění akvária v bytě a rozhodl jsem se pro rozložení váhy mezi hliníkové profily na stojnách. Ujistili mě, že nosnost je dobrá a hliník vydrží. Po 200 litrech praskla jedna a s ní se málem poroučelo úplně nové akvárium. Nakonec nám hliníkové profily dodali u firmy Aluris. Jenže jak postupovat, kupovat zásadně u chovatelů? To taky není spásonosné.

    OdpovědětVymazat
  2. Spíš mám problém s prodejem nevhodných ubikací jako bettária, kulatá akvárka, 60 cm klec nesoucí název "Rabbit" apod. nebo s prodejem nezdravých až nebezpečných krmiv jako tyčinky lepené medem pro morčata, která jsou výhradně býložravá a med neumí ztrávit, krmiva s velkým obsahem zrní, ořechů a nabarvených kousků kdovíčeho - údajně pro morčata, králíky, činčily... což jsou všechno býložravá zvířata, která nemají mít tučnou stravu. Všežravý potkan nebo křeček by krmení takovou stravou asi přežil bez následků, ale býložravcům, kteří mají mít jako hlavní krmivo seno (trávu) a neměli by jíst ořechy a podobné tučné věci, to rozhází zažívání, ztuční játra a konec.
    U jiných druhů zvířat, ve kterých se vůbec nevyznám, to s kvalitou krmiv bude nejspíš stejné.

    OdpovědětVymazat
  3. Bettária asi nejsou ten největší problém, pokud nemají rozměry v mm. Betty běžně žijí v rýžových polích s nízkým sloupcem vody a nižším obsahem kyslíku ve vodě. Cokoli, co je nad 2,5l vody je vhodné (koule musí mít aspoň jednou tolik objemu). S tím zbytkem naprosto souhlasím. Problém je v tom, že je to pro lidi "rybička, co nic nepotřebuje". No, jsou to komerční krmiva, daň za to, že si páníček koupí kokyno pro morčátko (činčilku, králíčka, ...) aniž by o svém svěřenci něco věděl. A výrobci to vědí. A vědí, že když to bude barevné, že sa to bude líbit dětem a ty pak budou na rodiče naléhat. Vědí, že když to bude sladké a tučné (u masožravců slané), bude jim to víc chutnat, nehledě na zdraví. Naštěstí ne všechna krmiva a doplňky jsou tak nevhodné. Je dobré číst obaly. A ... nehledět na cenu. A nebo hledět na cenu, ale vyrábět si vlastní. Tedy daň za pohodlnost. Problém třeba není ani v tom, že nadřízený management o výživě a metabolismu zvířat neví (někteří chtějí vědět a ví), ale problém je v penězích. Cílem firmy je vytřískat co nejvíc peněz a tak prodavačky mají v popisu práce doporučovat tzv. "doplňkový prodej". No a to jsou všelijaké ty barevné sračičky.

    OdpovědětVymazat
  4. Já bych asi nebyl tak ostrý. Ono je to totiž taky zverimex od zverimexu. Samozřejmě neříkám, že nemáte náklady. Určitě jsou vysoké a nedovedu si to představit. A samozřejmě je tam potřeba i obrovská znalost. Já sám bych provozovnu asi těžko utáhl. Jsem rád, že mám malou kancelář a to jen díky tomu, že je za pár korun a mám tam levné vybavení jako repasovane notebooky HP. :) Ale jak říkám, je to zverimex od zverimexu. U nás v Chrudimi je jeden takový, který fakt splňuje několik z těch vámi označovaných lží.

    OdpovědětVymazat